Bemutatkozás

A Lurkókuckó Magánóvoda Hódmezővásárhely ,, kincsesládája", amely immár több évtizede gondoskodik a város legkisebb lakóiról. Célunk, hogy szeretetteljes, biztonságos és fejlődést támogató környezetet biztosítsunk a gyermekek számára, ahol minden nap új dolgokat tanulhatnak és élményeket szerezhetnek.


,,A gyermek a legnagyobb kincs, a jövő embere"- ez Anikó ars poeticája. 1995-ben szarvason megszerzett óvodapedagógusi diplomája után, lakóhelyén Hódmezővásárhelyen nézett körül a működő óvodák körében, azonban- az elképzelése szerint- minden igényt kielégítő szolgáltatásait szerette volna létrehozni.

Hivatástudatára és szakmaszeretetére alapozva a családjától és a környékbeli lakosoktól kapott bíztatása hatására létrehozta saját magánóvodáját. Elképzelését családi összefogással felépített házban valósította meg, melyben meleg, családias hangulatú barátságos bútorokkal berendezett helységekben fogadja kis látogatóit a Lurkó- Kuckó Magánóvoda. 

A foglalkozásokat úgy állította össze, hogy az a gyerekek számára a legtermészetesebb módon nyújtsa a fejlődés lehetőségét. A komplex oktatás keretein belül tanulhatnak idegen nyelvet, néptáncot, járhatnak úszni, részt vehetnek játékos torna és fantázia aerobic foglalkozásokon és mindemellett pszichológus, logopédus segítségére is számíthatnak ha erre szükség lenne. 

                                                                                       -Életpálya alapítvány- A fiatal kezdő vállalkozókért


Óvodánk története


Múlt:
A Lurkó-Kuckó Magánóvoda 1998. szeptember 1. napján nyitotta meg kapuit csemetéi előtt.
Városunkban az első magánóvoda létesült sok családi segítséggel, magánvállalkozásként.
A gyermekparadicsom létrejötte a minden igényt kielégítő minőségi, óvodai nevelést célozta meg, speciális szolgáltatásokkal kiegészítve.
Korábban elnyertük az Év legígéretesebb vállalkozása címet, amely hatalmas, országos elismerést jelentett még az óvoda nyitása előtt.
Jelen:
Óvodánkban dolgozó pedagógusok együttes munkájának eredményeként minőségi, értékorientált nevelést biztosítunk az óvodába járó gyermekeknek, jó partneri kapcsolatot tartunk az őket nevelő szülőkkel.
Jövő:
Az elkövetkező években boldog, sikerorientált óvodaképet szeretnénk megvalósítani.



Gyermekkép


A gyermekkor a legtágabb értelemben vett tanulásnak és életfontosságú beállítódások kialakulásának kora, a szabadság ideje óvodásaink számára. "Micimackó kor": a minden és semmit csinálás különös keveréke. Érzéki és érzelmes. A gyereknél az első években még nagyon közel áll egymáshoz a testi és lelki fejlődés így szeretettel, figyelemmel, örömmel, pozitív érzéssel és gondolattal vesszük körül őket, mellyel érdeklődésük, érzékelésük intenzitása formálódik, alakul.
"A szeretet nem uralkodik, hanem formál és ez több."
Minden individualitás egyetlen, s rejtélyes; a gyerekeknek nemcsak ujjlenyomatuk, hanem én-struktúrájuk is különbözik, így a számára felajánlott lehetőségek széles köréből a gyermek kiválasztja a neki megfelelőt. Ugyanakkor tudjuk, hogy az emberi élet változásainak vannak olyan törvényszerűségei, amelyek mind testi, lelki, szellemi értelemben nyomon követhetők. Ezekből a törvényszerűségekből következik, hogy a gyerek saját tempója szerint fedezze fel a világot, s így dolgozza fel tapasztalataiból származó élményeit is. Gyermekeinknek megfelelő ismeretei legyenek a világról, környezetről s mindez tükröződjön veselkedésükben, magatartásukban. Erkölcsös viselkedés kultúrával rendelkezzenek, szociális érzelmeik átélésével segítsék embertársaikat. Autonóm, művelt, okos kreatív, esztétikai érzelmek iránt fogékony gyerekeket szeretnénk óvodánkban "látni", kiknek viselkedésében, kommunikációjában a környezeti szépség felismerésében mindez tükröződik.

1.1.1. Az óvoda gyermekképe

Az Alapprogram a gyermeki személyiségből indul ki, abból a tényből, hogy az ember gyermek egyedi, mással nem helyettesíthető, szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi személyiség és szociális lény egyszerre. Az óvodai nevelés gyermekközpontú, befogadó, ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakozásának elősegítésére törekszik, biztosítva minden gyermek számára, hogy egyformán magas színvonalú és szeretetteljes nevelésben részesüljön, s meglévő hátrányai csökkenjenek. Nem ad helyet semmiféle előítélet kibontakozásának.,s talán vitathatóan - arra vállalkozik, hogy a gyermeki szükségletek szem előtt tartásával alkossa meg gyermekképét. A gyermekkép sokféle megfogalmazásban ugyan, de egyesíti mindazt, ami JÓ a gyermek számára. Nyíri Tamás: A gyermek ember című csodálatos gondolatai bizonyíthatják ezt. A gyermek ember szellemi, személyes életre, szabadságra és felelősségre, közösségre, nyelvre és kultúrára van rendelve. Nem szabad dologként bánni vele vagy „birtoknak" tekinteni. Személy voltából következik, hogy vannak jogai. Joga van a törvények nyújtotta védelemre, gondozásra és nevelésre, szeretetre és megértésre, gyermek voltának elismerésére és képességei kifejlesztésére.
A gyermek még nincs birtokában tényleges döntési képességének. Belső és külső hatások elősegíthetik vagy korlátozhatják jóra való szabadságának feltételeit. A gyermeket már személyes döntését megelőzően is el lehet rontani. A hatások kényszerű korlátozása vagy megszüntetése a nevelés folyamán történik. Hogy a gyermek nevelésre szorul, az azt bizonyítja, hogy szabadság és megkötöttség nem zárja ki egymást. A gyermek szabadsága, létének bizonytalanságával együtt, esélyeket ad neki arra, hogy azzá legyen, ami voltaképpen lehet. Szabadsága azonban vezetésért kiált.
A szabadság és a játék között különleges kapcsolat van. Aki gyermeket mond, a játékra gondol. A gyermek játszani akar, és minden játékánál szüksége van a maga által szabott mértékre.
Mivel szeretik, azért tud szeretni.
Az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.
A mindennapi óvodai gyakorlat bizonyítja, hogy ezen értékek a múlt és a ma óvodai nevelésében örök kategóriát képeznek. A szeretet kapcsolatok óvónő–gyermek, gyermek–gyermek között az egész óvodai nevelést átszövik. Az elfogadás, a megértés, a tisztelet az óvodapedagógus mintájában nyernek értékközvetítést, ugyanúgy, mint a derű, az őszinteség, a segítés, az egymásra odafigyelés, az udvariasság. A gyermeki szabadság és a megkötöttség a gyermeki önmegvalósítást, az önkéntességet nem sértő magatartási szokásokban jelenik meg. Az óvodapedagógusnak minden gyereket a jövő embereként kell szemlélnie, így ez arra sarkal bennünket, hogy új képességeket fejlesszünk ki magunkban s így minden gyerekben a jövő jeleit fedezzük fel, s ápoljuk.
"Gyermekeid nem a te gyermekeid
Az önmagáért sóvárgó élet fiai és leányai ők.
Általad de nem tetőled jönnek.
Veled vannak és nem a tiéd. Nekik adhatod szeretetedet, de gondolataidat nem.
Mert saját gondolataik vannak. Otthont adhatsz testüknek, de lelküknek nem.
Mert az a holnap házában lakik,
hová te még álmodban sem jutsz el.
Formálhatod magad saját képükre, de
őket saját képedre formálni ne törekedjél.
Mert az élet nem halad hátrafelé
s nem időz a tegnappal."   (Kohlil Gihran)


Óvodánk arculata


A Lurkó-Kuckó Magánóvoda Hódmezővásárhelyen az Ady Endre utca 34-36. szám alatt helyezkedik el. Az elmúlt években városunk gyors infrastrukturális változásainak, fejlődésének lehettünk tanúi, így természet, tájvédelmi és műemlékvédelmi környezetben megvalósítottuk
óvodánk épületét.
Az óvoda új építésű családi ház jellegű, igazi gyermekparadicsom, gyermekpalota, mely tartalmát a mosolygós gyermek arcok töltik meg.
Programunk a szülőkkel való szoros együttműködésre építi az óvodai nevelést, mivel a család
értéket közvetít a gyermek felé. Az óvoda elsősorban a családi nevelés kiegészítője, a gyermek harmadik életévétől az iskolába lépésig, de néhány esetben fel kell vállalnunk a családi nevelést pótló tevékenységet is. Óvodánk a gyermekek és a családok szükségleteit megismerve alakítja ki fejlesztő programját és biztosítja a gyermek fejlődésének és nevelésének optimális feltételeit. Pedagógiai tevékenységrendszerünk és tárgyi környezetünk segíti a gyermekek környezettudatos magatartásának kialakulását. Óvodaképünk a NYITOTT ÓVODA, mely a környezet s a családok igényeihez igazodva speciális szolgáltatásra is vállalkozik. Óvodánk személyiségfejlesztő folyamatának alappillére az individualizáció és szocializáció. E két szó jelentése teljesen ellentétes, de ha mélyebben kutatunk, átláthatjuk, hogy milyen fontos összetevői is egymásnak. Óvodánkban e két folyamat egyensúlyának létrehozására törekszünk. A gyermek az ő csodálatos, érzelmi világában él, melyet szeretetteljes légkörrel, együttérzéssel, segítőkészséggel toleráns magatartással kell erősítenünk.

A társadalmi illetve a közoktatási rendszer új kihívásaival összhangban fogalmazódott meg:
az inkluzív, az integrált, a migráns, (multikulturális, vagy ahogy Európában nevezik: interkulturális) gyermekek nevelését támogató szemlélet.

az egyenlőséget, a hátrányt csökkentő pedagógiai attitűd, valamint

a nemek társadalmi egyenlőségének támogatását segítő elvek.

1.2.1. Az óvoda szociokulturális adottságai

A családok életkörülményei óvodánkban kiválónak mondható. A szülők fontosnak tartják, hogy az óvoda gyermekük számára élmény teli, nyugodt légkört biztosítson, ahol megfelelő idő jut a legfontosabb tevékenységre, a játékra. A családok jó anyagi körülményei lehetővé teszik, hogy az ehhez szükséges feltételeket megteremtsük.

1.2.2 Az óvoda kiemelt nevelési feladatai

Hangsúlyozottabbá vált:
·       az egészségmegőrzés szokásainak-, valamint
·       környezettudatos magatartáskialakításához-, a környezetvédelméhez és megóvásához a fenntarthatósághoz kapcsolódó szokások kialakításának alapelve.
-fenntarthatóság: A fenntarthatóságra való nevelés kiemelt szerepet kap az óvodai pedagógiai programban. Célunk, hogy a gyermekek már fiatal korban megismerjék a környezet védelmének fontosságát, és elsajátítsák a fenntartható életmód alapjait. Ennek érdekében a következő tevékenységeket tervezzük:
- Környezetvédelmi Projektek: Közös faültetés, szelektív hulladékgyűjtés és környezettudatos játékok.
- Természetjárás: Kirándulások a természetben, ahol a gyermekek megismerhetik a helyi élővilágot és a természetvédelmi szempontokat.
- Öko-műhelyek: Kézműves foglalkozások újrahasznosított anyagokból, ahol a gyermekek kreatívan tanulhatnak a fenntarthatóságról.
·      A gyermek természeti környezetének megismertetése, védelme érzelmi neveléssel áthatva
·      Az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.
·      Az anyanyelvi nevelés, kommunikáció kiemelt feladatunk az interakciós képességek, szocializáció elősegítése érdekében
·       Mozgásszegény környezetben élő gyermekek rendszeres mozgásának, mozgáskultúrájának fejlesztésének megvalósítása az egész személyiség harmonikus fejlesztésén keresztül.

1.3. Az óvoda szerkezetének bemutatása

Az óvoda fenntartója: Oláhné Csaba Anikó
Az óvoda címe: 6800 Hódmezővásárhely, Ady Endre u. 34-36.
Az óvoda maximális gyermek létszáma: 25 fő
Az óvodai csoport összetétele: heterogén
Külső szakemberek:
-     logopédus - gyógypedagógus: szükségszerűen foglalkozik a gyerekekkel.
-     úszásoktató: időszakonkénti turnusokban, heti 3 alkalommal délelőtt 30 percet
foglalkozik a gyerekekkel.
-       nyelvtanár (óvodapedagógus): heti 3-4 alkalommal délután 20 percet foglalkozik a gyerekekkel.
-       pszichológus: szükség esetén foglalkozik a gyerekekkel.

Napirend


NAPIREND


3-4 évesek
4-5 évesek
5-6-7 évesek
Tevékenység
XI.01-
V.31.
VI.01-
X.30.
XI.01-
V.31.
VI.01-X.30.
XI.01-V31.
V1.01-X.30.
játék, egyéb szabadon választott tevékenység
4 óra
430óra
5 óra
6 óra
530óra
630óra
előkészület az étkezéshez, étkezés
2 óra
l45óra
130óra
l30 óra
1 óra
1 óra
öltözés, egyéb testápolási teendők
l45óra
l30 óra
l15 óra
1 óra
1 óra
1 óra
pihenés, alvás
230 óra
230 óra
2 óra
1 óra
l30 óra
l30 óra
mindennapi testnevelés
1 5 perc
1 5 perc
2x25 perc
2x25 perc
2x25 perc
2x25 perc
A napirend kialakítását nem lehet pontos időkeretek közé korlátozni, folyamatosan és rugalmasan kell kezelni.

ünnepek az óvodában


Ünnepek neve
Életkor
Ünnepek formái

Nyitott
Zárt
Az óvodai élet
hagyományos
ünnepei
3-7
Óvodai nyílt napok, Óvoda avatása és évfordulói
Sütés, főzés, közös díszítés kellékeinek elkészítése kirándulás
Kirándulások a gyerekek otthonába
Élményszerző séták, szervezett kirándulások /Vadaspark/
Kiállítások megtekintése, színházi előadások megtekintése
Néptánc, gyermek fantázia aerobic
Utazás a zene világában
Betakarítás, veteményezés veteménykertben,
Búzakoszorú készítés
Gyermekek
személyéhez
kapcsolódó
ünnepek
3-7
Anyák napja
Karácsony
Születésnap, Névnap
Mikulás
Gyermeknap
Nemzeti ünnep
3-7

Március 15.
Október 23
Természetóvó
ünnepek
3-7
Környezetvédelmi-
Madarak-
Fák-
Víz-
Föld-napja
Mindennapokhoz
kapcsolódó
hagyományőrző
életmód szokásőrző
napjai
3-7
Szüretelés
Tavaszi határjárás
Őszi termések gyűjtése
Tavaszi hajtatás
Cseresznyefa ág vízbe tétele

Sportszerű népi játékok
Lakodalmas
Betakarítás
Termésjátékok készítése
Sárkány eregetés
Népi kismesterségek gyakorlása
Mézeskalács sütés
Jeles napok, ünnepnapok
3-7
Húsvéti határjárás
Húsvéti tojás festés
Pünkösdölés Kiszebáb égetés Télcsúfoló farsang
Pásztorjátékok
Luca napi búza vetése
Táblázatunkból leolvasható, hogy az ünnepek formáit a szülők és óvónők közös véleménye határozza meg.



Egészséges óvoda


Fő célunknak tekintjük az  óvodai nevelésben aminél szélesebb körű társadalmi mozgósítást. Célcsoportokba tartoznak a 3-7 éves korú óvodás gyermekek az óvodapedagógusok, a dajkák, valamint az óvodás gyermekek szülei.
Célkitűzéseink:



·               Óvodapedagógusokkal és szülőkkel törekszünk az  egészséges környezet kialakítására
·       A gyermekkori balesetek megelőzésére.
·       A durvaság, az erőszakosság ellen fellépünk!
·       Egészséges gyerekeknek egészséges szülőket!
·       Családvédelem.
·       Az óvodapedagógusok és a dajkák egészségnevelési képzésére törekszünk.
·       Mozgósítás az óvoda környezet-egészségügyi tényezőinek fejlesztésére.
Módszerek:
       Nevelőtestületi értekezlet témája - személyi és környezeti higiénia
       Óvodapedagógusok, dajkák, védőnők egészségpedagógiai továbbképzése
       Kiállítás a környezetvédelemről
       Óvodai, otthoni, közlekedési baleset-megelőző akciók
       Szűrővizsgálatok propagálása
       Családi kirándulás, szabadidős programok szervezése, mozgásban gazdag életmód
szorgalmazása
       Fittségi vizsgálatok, mérések végzése szakemberek bevonásával

1.     A gyermekkori balesetek megelőzése.
Elkötelezzük magunkat  a Balesetmentes óvoda és család koncepció mellett.
Igyekszünk a környezet balesetmentességét fenntartani, erre kérjük a szülőket is.
Naponta ellenőrizzük a játékok biztonságát, baleset mentesítünk.
A környezeti tényezők egészségkárosító hatásainak csökkentése, illetve az egészséget támogató környezet kialakítása. Feladatunk tehát a környezeti tényezők egészségkárosító hatásainak csökkentése, valamint az egészséget támogató környezet kialakítása.

.     2. Állítsuk meg a durvaságot!.
A kisgyermek minden erőszakos cselekvéssel kapcsolatosan érzékeny. Nemcsak az erős fizikai ingerek okoznak az óvodás gyermeknél egészségkárosodást, hanem az erőszakos cselekmények látványa is. Mindezek megelőzéséhez nem elég a szülőket felvilágosítani, hanem a védekezés helyes módszereinek alkalmazására is kell sarkallni őket. Ennek megvalósítása érdekében a szülői értekezletekre megbeszélési anyagként javasoljuk az erőszakot sugárzó tömeghírközlések hatásainak kivédését.
3..   Egészséges gyermeknek egészséges szülőket!
A címben jelzett gondolat  azt célozza, hogy az óvoda  nevelő közössége sarkallja a szülőket az egészséges életvitelre, a gyermek egészségvédő magatartásának (személyes és környezeti egészségvédelmének) megalapozására.
4..  Családvédelem
Cél: a családi összetartozás erősítése. Módszerek:
családlátogatás, környezettanulmány
-       tanácsadás szülői értekezleten, fogadóórákon, egyéni segítő kapcsolaton keresztül
felvilágosító programok
-       önálló védőnői munka hirdetése
-       együttműködés a családokkal az agresszió és a másság kezelése érdekében
-       szülői találkozások, szabad beszédek szorgalmazása
családi egészségnapok lebonyolítása
-       tömegsport- rendezvényeken való részvétel
társkapcsolatokra, megfelelő kommunikációra nevelés
-       egészségvédő eszközök fejlesztése (berendezések, kisfilm, szülők könyvtára)

5. Az egészséges óvodai táplálkozás fejlesztése, szélesítése.
Megszerveztük a családokkal való együttműködésben az óvodai étkeztetés korszerűsítéséért a zöldfélékkel és gyümölcsökkel való teljessé tétel érdekében az egészséges táplálkozási programot.
Közösen törekszünk  különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentésére, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzésére.
A jelszó: Minden héten legalább egy „zöldnapot" az óvodánkban! Az otthoni hozzátáplálás mozgalmának szélesítése érdekében védőnői szolgálattal közösen: ajánlásokat állítunk össze és ezeket eljuttatjuk a szülőkhöz.
Módszerek:
-       az óvodai étrend folyamatos ismertetése
-       szülők megtanítása a hozzátáplálásra, az egészséges táplálkozás szabályaira
-       hetenként legalább egy-két zöldség- és gyümölcsnap megszervezése a szülők
segítségével
-       diétás tanácsadás, főzési bemutatók, egészséges finomságok közös készítése,
fogyasztása
új ízek, egészséges ételek megkedveltetése kiállítás, helyi program bemutató
-       fogápolás, száj higiénia gyakorlása, fogorvosi vizsgálattól való félelem feloldása
-       kulturált étkezés szorgalmazása, kiadványok, könyvek terjesztése

6. A mozgás megszerettetése, tartásjavító programok az óvodánkban.
A mozgás megszerettetésében fontos feladata az óvónőknek, hogy a családdal együttműködjenek. Közös családi szabadidős programokat szervezünk, melyekben hangsúlyos szerepet kap a mozgás.



IMG_4793.jpg


Kepernyofoto_2025-01-26_-_14_11_49.jpg


Kepernyofoto_2025-01-26_-_14_16_58.jpg



Kepernyofoto_2025-01-26_-_14_27_17.jpg


Miért választottuk az így tedd rá pedagógiai programot pedagógiánk alapjául?

Pécsi Rita neveléskutató gondolatait valljuk, miszerint  „Ha a néphagyományt nemcsak múzeumnak használnánk, hanem életformáló erőként, rengeteget tanulhatnánk ezekből a kincsekből, ahogyan a természet közelségéből is. Többek között rugalmas problémamegoldásról, empátiáról, figyelemkoncentrációról vagy a vágyteljesítés késleltetéséről.

A döntésképesség, az impulzuskontroll, a vágyteljesítés késleltetése, a rugalmas problémamegoldás, a hatékony kommunikáció, az empátia, a figyelemkoncentráció – ezek mind az érzelmi intelligencia, illetve a társas intelligencia készségei, amelyek kizárólag sokszor átélt élményekkel, tapasztalatokkal és valós kapcsolatokkal fejleszthetők. Az együttműködés gyakorlatát valós és nem virtuális együttműködés során tudjuk megszerezni, sehogy máshogy. Érdemes lenne komolyabban visszanyúlnunk a népi hagyományainkhoz, játékainkhoz, a meséinkhez, amik ezt meglepően komolyan magukban hordozzák.”